Organisationer

Organisationer

I och med digitaliseringen och verksamheters digitala transformation  står den uppgiftsorienterade gruppen, dvs företag och organisationer inför stora utmaningar för att omsätta IT/ICT och digitaliseringen i innovation och nya sätt att organisera sig, samarbeta och samskapa i värdekedjor över organisations, enhets och nivågränser samt skapa värde/nytt värde för kund/patient/medborgare.


De omfattande förändringar som arbetslivet genomgår genom verksamheters digitala transformation ställer nya krav på företag, organisationer och medarbetare, både professionellt och personligt. Digitaliseringen skapar många nya möjligheter både för arbetets organisering samt för personlig och professionell utveckling. Men den ställer samtidigt också krav på förändring, ny digitaliserings/digital kompetens och utförandeförmåga, kollaborativ sådan.

 

Samtidigt blir ledares och medarbetare förmåga att översätta strategier, digitaliseringsinitiativ, idéer och kreativitet i innovation och nya sätt mer och mer viktig för det moderna företaget, förvaltningen eller organisationen. Tjänster produceras inte i fabriker av maskiner, utan av medarbetarna i mötet med kund och samarbetspartners, var kunden än kan tänkas befinna sig. Även den moderna varuproduktionen innehåller större och större inslag av tjänsteproduktion.