Affärsutveckling

Affärsutveckling

Dagens företag befinner sig i en allt komplexare omgivning i och med digitaliseringen och verksamheters digitala transformation. För att utforma vision, strategi, kultur, affärsprocesser och arbetsätt krävs nogranna analyser av företagets digitalisering och omvärld. Att sedan omsätta visioner och strategier i affärsverksamhet, dvs. nya sätt att möta kund och göra affärer på ställer krav på digitaliserings, innovations och utvecklingsförmåga, kompetens och utförandeförmåga, kultur. ledarskap m.m.


Med digitala e-lösningar som möjliggör det nya kundmötet ansikte mot ansikte online skapas helt nya affärsmöjligheter. Nu behöver företaget inte kompromissa mellan rikedom och räckvidd, dvs. kan möta sina kunder var som helst på jorden och erbjuda dem rikt innehåll av tjänster via e-tjänster/onlinetjänster som om de var på samma fysiska plats.

 

Digitaliseringen av den mellanmänskliga interaktionen frigör den moderna organisationen/företaget, dess ledare och medarbetare från fysiska begränsningar som tid, plats, restid och reskostnader, miljö m.m. och ger dem helt nya affärsmöjligheter.

 

Digitaliseringen av verksamheter och den mellanmänskliga interaktionen i värdekedjorna (processerna/vårdkedjorna) kan innebära olika saker för olika företag/organisationer. Men i grunden innebär digitaliseringen att företag/organisationer och deras medarbetare kan arbeta på nya smartare, effektivare och miljövänligare sätt. Digitaliseringen frigör produktiv tid och resurser från resor och fysisk förflyttning som nu kan användas för kundens, företagets och medarbetarnas utveckling.