Verksamhetsutveckling

Verksamhetsutveckling

Förmågan att mötas och arbeta tillsammans med kund, kolleger och samarbetspartners har alltid varit av avgörande betydelse för hur väl företag/organisationer lyckas möta kundens behov och önskemål, så som kunden vill ha det.


Men trots digitaliseringens starka ekonomiska och professionella värden så har de professionella organisationerna haft svårigheter att omfamna och materialisera/kultivera de nya IT/ICT-teknologierna och digitaliseringen i nya sätt att möta kund och erbjuda kunden de tjänster kunden efterfrågar, behöver som e-tjänster/onlinetjänster. 


Digitala plattformar, e-lösningar för möten, samarbete och samskspande ansikte mot ansikte online skapar helt nya möjligheter för professionell utveckling och rikare samarbete över organisatoriska och profesionella gränser. Denna relationsfokuserade interaktionsform ansikte mot ansikte online skapar de rika interaktionsmöjligheter som är nögvändiga för samskapande/samproduktion och samtidig aktivitet och ömsesidig anpassning av medarbetarna direkt i arbetsprocessen när kunden, eller medarbetarna behöver det. Denna rikedom av handlingsalternativ kombinerad med en räckvidd som kan gå över geografiska och organisatoriska gränser skapar helt nya förutsättningar för att bedriva verksamhetsutveckling.


Företaget/organisationen behöver nu inte begränsa sig till enbart det fysiska kundmötet på plats, en interaktionsform som är väldigt bra men som samtidigt är väldigt tids- och resurskrävande. Nu kan medarbetarna använda sig av nya sätt att mötas ansikte mot ansikte online med kund och samarbetspartners för att möta kunders behov och önskemål, utbilda sig, lansera produkter, sälja varor och tjänster etc.


Digitaliseringen skapar helt nya möjligheter för innovation och verksamhetsutveckling, dvs. professionell utveckling och nya sätt att bedriva verksamhet. Men digitaliseringen ställer krav på både digitala e-lösningar och nya sätt att tänka, nya affärs- och verksamhetsmodeller, arbetsprocesser, arbetssätt, ny digitaliseringskompetens och utförandeförmåga hos ledare och medarbetare m.m.