Ledarskapet som under industriorganisationens tid hade för huvuduppgift att fördela arbetet, koordinera produktionen och kontrollera resultat får nu i och med digitaliseringen förändrade uppgifter.
Självklart är ovannämnda uppgifter fortfarande viktiga, men tonvikten i den moderna digitala nätverksorganisationen förskjuts till verksamhetens och medarbetarnas utveckling. Det är ledarskapet som måste hjälpa medarbetarna/företaget/organisationen att förflytta sig till state of leadership där innovations, utvecklings, förändrings och förbättringsförmåga är kännetecknande egenskaper.
Genom den rikedom av handlingsalternativ som digitaliseringen skapar kan medarbetarna nu åstadkomma en kvalitativt ny värdekedja, arbetssprocess, arbetssätt och en ny kundrelation. För ledaren handlar det nu snarare om att utveckla företagets intellektuella kapital, dvs. inspirera, coacha och demonstrera nya sätt och nytt värdeskapande för både kund, medarbetare, företag och samhälle.
Idag talar de flesta om innovationsledarskap. Ett ledarskap som utifrån digitaliseringen och de nya möjligheter den skapar för affärs- och verksamhetsutveckling tillsammans med sina medarbetare omsätter tankar, idéer, förslag och strategier i innovation och nya kunderbjudanden via e-tjänster/onlinetjänster och nytt värde för kund.
För detta behöver ledarskapet rustas med digitaliseringskompetens för att tillsammans med politisk ledarskap/ägare och medarbetare omsätta digitaliseringen i innovation, värdeskspande och nyttorelasering för kund/patient/medborgare och samhälle.
MitOrg Trollgatan 2 331 51 Värnamo Tel. +46 733 74 73 74 E-post: mitre.gjurovski(at)mitorg.se
MitOrg © 2008 - 2025